Segons aquest criteri podem classificar els certificats electrònics fonamentalment en dos:
Segons aquest criteri trobem múltiples Certificats, que són alguns dels quals ofereixen els diferents proveïdors de serveis de certificació:
Segons aquest criteri, podem classificar els certificats electrònics en dues categories:
Un Certificat electrònic és un document digital que es pot guardar en una memòria USB, en un ordinador (en el magatzem de certificats) o en el disc dur. A aquest Certificat se'l coneix com certificat programari.
Un certificat també pot estar emmagatzemat en una targeta criptogràfica, que és una targeta que incorpora un xip electrònic. Un exemple clar d'una targeta criptogràfica és el DNI electrònic. En aquestes targetes és possible emmagatzemar un o diversos certificats electrònics, la qual cosa es coneix com certificat maquinari.
La Llei 11/2007 d'Accés Electrònic dels Ciudadanos als Serveis Públics en el seu capítol II estableix les formes d'identificació i autenticació que poden ser usades per a la identificació de l'Administració i de l'actuació administrativa. Veure Identitat Digital per a obtenir més informació sobre els conceptes d'identificació i autenticació.
D'aquests apartats de la Llei i del seu reglament de desenvolupament, es deriven els següents certificats electrònics.
El certificat de Seu és un certificat de Servidor que identifica i autentica al servidor com a Seu Electrònica d'una Administració Pública.
Les seus electròniques, quan sigui necessari, disposaran de sistemes que permeten l'establiment de comunicacions segures. A més, utilitzaran sistemes de signatura basats en certificats de dispositiu segur o mitjà equivalentepara identificar-se i mantenir una comunicació segura.
Segons la Llei, és el certificat usat per a la identificació i l'autenticació de l'exercici de la competència en l'actuació administrativa automatitzada.
Això vol dir que el Segell Electrònic és el que ha d'usar-se per a tots els tràmits administratius que es realitzen per mitjans telemàtics, tant per a la identificació dels servidors i la signatura dels documents electrònics, com per a l'establiment de comunicacions segures entre màquines.
Són els certificats que cada Administració Pública pot proveir al seu personal per a la identificació i autenticació de l'exercici de la competència de l'Administració Pública.
Identifiquen de manera conjunta al titular del lloc de treball o càrrec, i a l'Administració o òrgan en la qual presta els seus serveis.